Σελίδες


Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010

Στον Αη Παντελεήμονα-χορός από την Τήλο

Για κάθε εκκλησάκι που έχει η Τήλος γίνεται και ανάλογη γιορτή. Η σημαντικότερη εκδήλωση γίνεται στις 26 Ιουλίου, την παραμονή της εορτής του Αγίου Παντελεήμονα. Είναι ένα θαυμάσιο πανηγύρι που συγκεντρώνει κόσμο από όλα τα Δωδεκάνησα. Παρακολουθούν τη λειτουργία και μετά αρχίζει το γλέντι. Τα παλιά χρόνια τα κορίτσια της Τήλου φορούσαν την ολόλευκη με κεντίδια στολή του νησιού και χόρευαν όλη τη νύχτα, ενώ την επομένη στην πλατεία της πρωτεύουσας συνεχιζόταν ο χορός.
Επίσης πάντα τα παλιά χρόνια οι νέες της Τήλου, φορώντας τις στολές τους, συγκεντρώνονταν εννιά μέρες πριν από την γιορτή στο μοναστήρι για το «νιάμερο». Το διάστημα αυτό φρόντιζαν για την καθαριότητα του χώρου ώστε όλα να είναι έτοιμα για το πανηγύρι, τραγουδώντας και συχνά κεντώντας τα προικιά τους με την περίφημη βελονιά που μέχρι σήμερα θαυμάζεται από τους ειδικούς στο κέντημα της πουκαμίσας, που ονομάζεται «πλαϊμαλος», ενώ παράλληλα τραγουδούσαν:

Άγιε μου Παντελεήμονα, έβγ΄ από το θρονί σου,
να δεις χαρές που γίνονται από ’ξω από το πλατύ σου.
Άι- Παντελεημονάκη μου, μαρμαροθεμελιωτή,
βλέπε τον ούλο τον ντουνιά και τη δική μου νιότη.
Άι Παντελεήμονα, χαίρου τις καρυδιές σου,
βλέπε και την ξενολογιά που ΄ρχεται στις χαρές σου.
Στον Άι Παντελεήμονα, στο δήμαν από πίσω,
έχει κιτριά και λεμονιά και πα’ να τη ποτίσω.


Άι Παντελεημονάκη μου, γιατρέ, καθηγητή μου,
πολλές καρδιές εγιάτρεψες, γιάνε και την δική μου.
Άι Παντελεημονάκη μου, γιατρέ χωρίς νυστέρι,
αχ, γιάνε την πληγή όπου ’χω στο τζιέρι.
Άγιε μου Παντελεήμονα με τ΄ ασημένιο χέρι,
πρόσεχε το πουλάκι μου που ’ναι στα ξένα μέρη......


http://gym-tilou.dod.sch.gr/customs.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου