Τετάρτη, 13 Απριλίου 2011

Τίκ Αργόv Άκνταγ Μα(ν)τέν



Ιστορικά στοιχεία
Χορός από την περιοχή του Άκνταγ Ματέν που βρίσκεται μεταξύ Σεβάστειας και Γιοζγάτης. Έλληνες μεταλλωρύχοι της Χαλδίας (από το Σταυρί, την Κορόνιξα κ.λ.π) το 1828-1830, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή αυτή και άρχισαν να εκμεταλλεύονται τα μεταλλεία της τα οποία υπήρξαν μεγάλη πηγή εσόδων που βοήθησαν έτσι την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν 30 Ελληνικά χωριά με αμιγή ελληνικό πληθυσμό που στις αρχές του 20 αιώνα αριθμούσαν περίπου 20.000 άτομα. (στοιχεία από Δυτ. Πόντο Σάββα Καλεντερίδη).

Λαογραφικά στοιχεία
Οι Πόντιοι του Άκνταγ Ματέν γλωσσικά μιλούν το ιδίωμα της Αργυρούπολης από όπου μετοίκισαν, μουσικά δε παρέλαβαν το βιολί που παιζόταν ήδη στην περιοχή και το κράτησαν όπως έπαιζαν λύρα δηλαδή όρθιο. Το κούρδισμα που χρησιμοποίησαν στο βιολί είναι ρε-λα-ρε-σολ που από τους παλιούς αποκαλείται βυζαντινό. Παράλληλα όμως στις διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις έπαιζαν την λύρα και τον πολύ διαδεδομένο ζουρνά (εγκυκλοπαίδεια Μαλλιάρης).
Ο χορός είναι δεξιόστροφος και έχει 10 βήματα αυτά του Τίκ΄ Διπλόν που στο 1ο μέρος είναι αργός ενώ στο 2ο μέρος αποκτά τον συνήθη γρήγορο ρυθμό. Η λαβή είναι με τα χέρια στους ώμους.

Βήμα
Άρση και πάτημα δεξιού ποδιού λοξά δεξιά προς το κέντρο του κύκλου (βήμα 1ο & 2ο) πάτημα του αριστερού προς τα δεξιά πίσω από το δεξί (3ο βήμα) πάτημα-κάμψη του δεξιού ποδιού στην νοητή περιφέρεια επειδή συγκρατεί όλο το βάρος του σώματος και άρση-πάτημα και κάμψη στο αριστερό πόδι που με την σειρά του συγκρατεί το βάρος του σώματος (βήμα 5ο & 6ο) άρση-πάτημα και κάμψη στο δεξιό πόδι για να μπορέσει να εκτελέσει την ίδια κίνηση το άλλο πόδι (βήμα 7ο & 8ο ) άρση-πάτημα και κάμψη στο αριστερό (9ο & 10ο βήμα, το δεξί συγκρατεί το βάρος). Μόλις ό ρυθμός γίνει πιο γρήγορος ακολουθεί το κλασικό Τίκ Διπλόν (με τα 10 βήματα) που όλα του τα τριαράκια εκτελούνται στα μήλα των δαχτύλων (χαρακτηριστικό της περιοχής)

Επιμέλεια: κ.Σιδηρόπουλος-κ.Κοκοβίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου