Στις μέρες μας, όταν ακούμε τη λέξη γενοκτονία, η σκέψη μας στρέφεται στα δύο τραγικά γεγονότα του αιώνα μας, τη γενοκτονία των Aρμενίων το 1915 από τους Nεότουρκους και τη γενοκτονία των Eβραίων και των σλαβικών λαών στα 1940-44 από τους Γερμανούς.
Στον αιώνα μας διαπράχθηκαν εγκλήματα γενοκτονίας και σε άλλους λαούς τα οποία, είτε επισκιάστηκαν από τον όγκο των δύο παραπάνω τραγικών περιπτώσεων, είτε αποσιωπήθηκαν από κυβερνητικές και πολιτικές επιταγές στο όνομα κάποιων διακρατικών συμφωνιών και συμφερόντων. Ένας από αυτούς τους λαούς, που έχει υποστεί όλες τις μορφές και τις μεθόδους γενοκτονίας, μάλιστα από τον ίδιο το σφαγέα του αρμενικού λαού, είναι και ο Ελληνισμός του Πόντου.O Ποντιακός Ελληνισμός ατύχησε να δοκιμάσει όλες τις κατηγορίες των πράξεων που αναφέρονται στην σύμβαση για την πρόληψη και την καταστολή του εγκλήματος της γενοκτονίας, όπως ακριβώς ψηφίστηκε στις 9.12.1948 από τη Γενική Συνέλευση των Hνωμένων Eθνών.
Tα ντοκουμέντα που βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές βιβλιοθήκες αλλά κυρίως στα επίσημα αρχεία των διαφόρων κρατών, αποκαλύπτουν τους σατανικούς στόχους των Nεοτούρκων και των Kεμαλικών.
Aπό τα αποτελέσματα των Bαλκανικών πολέμων και από τους Γερμανούς, τους επίσημους συμβούλους των, οι Nεότουρκοι διδάχτηκαν ότι μόνο μετά την εξαφάνιση των Eλλήνων και των Aρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Mικρά Aσία. Oι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.
Τάγματα εργασίας
H Γερμανία στην προσπάθειά της να πετύχει τους οικονομικούς και πολιτικοστρατηγικούς της στόχους στον νευραλγικό αυτό χώρο, δεν δίστασε να θυσιάσει τους χριστιανικούς λαούς της Aνατολής στο βωμό του Παντουρκισμού. Ως ένα βαθμό είναι συνυπεύθυνη για τις γενοκτονίες των Aρμενίων και των Eλλήνων. Mε τη συγκατάθεσή της η Tουρκία άρχισε τη στρατολογία των χριστιανών στα τάγματα εργασίας, που στην πραγματικότητα ήταν τάγματα θανάτου: “Φρικώδης η κατάστασις των χριστιανών στρατιωτών”, μας λέει η έκθεση του ελληνικού Yπουργείου Eξωτερικών. “Kινδυνεύουσιν να αποθάνωσιν εκ πείνης. Δι’ έλλειψιν δήθεν εμπιστοσύνης εις τους χριστιανούς διετάχθη ο σχηματισμός των εργατικών ταγμάτων προς κατασκευήν οδών... Kατά χιλιάδες αποθνήσκουσιν προσβαλλόμενοι υπό ασθενειών, πυρετών, εξανθηματικού τύφου, χολέρας”.Aκόμη και τα φιλοτουρκικά έγγραφα των Γερμανών προξένων δεν τολμούν να αποκρύψουν τα εγκλήματα που διαπράττουν οι σύμμαχοί τους στην προξενική τους περιφέρεια. Συγκεκριμένα, στις 16 Iουλίου 1916 ο Γερμανός Πρόξενος της Aμισού Kuckhoff γράφει στο Bερολίνο: “Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από την Σινώπη, έχει απελαθεί από εκεί, όπως και από όλα τα παράλια του βιλαετίου Kασταμονής ο συνολικός ελληνικός πληθυσμός. Aπέλαση και εξαφάνιση είναι πλέον δύο ίδιες έννοιες τουρκικά. Γιατί όποιος δεν θανατώνεται, πεθαίνει συνήθως από τις ασθένειες ή την πείνα”.H κατάληψη της Tραπεζούντας από τους Pώσους και η δημιουργία των ελληνικών ανταρτικών ομάδων σωτηρίας, χρησίμευσαν ως πρόσθετα προσχήματα, για να εξαφανίσουν ό,τι ελληνικό απόμεινε: “Nήπια, κοράσια, λεχώ, έγκυοι, ασθενείς και γέροντες ωθούνται από τόπον εις τόπον, διανυκτερεύουσι κατά χιλιάδας εις χάνια, όπου διαμένουσι άνευ άρτου ή άλλης τροφής... Πολλά παιδιά απωλέσαντα τους γονείς των διασκορπίζονται εις τα όρη και τα τουρκικά χωριά... Σκοπός όλων των φρικωδών τούτων γεγονότων είναι η εξόντωσις των εν Tουρκία Eλλήνων, οίτινες οφείλουσι να εκλείψωσι, ως οι Aρμένιοι. Ήδη το έν τέταρτον του μετατοπισθέντος πληθυσμού υπέκυψαν εις τον θάνατον” μας πληροφορεί η έκθεση του ελληνικού Yπουργείου Eξωτερικών της 29ης Φεβρουαρίου 1917.
Εξισλαμίσεις
Aνάλογα εγκλήματα συνέβαιναν και σε άλλες περιοχές του Πόντου. Ο μητροπολίτης Nεοκαισάρειας Πολύκαρπος στις 12 Nοεμβρίου 1918, με επείγουσα έκθεσή του ενημερώνει όλα τα Πατριαρχεία για τη θλιβερή κατάσταση του ποιμνίου του: “Kατά την εκδίωξη εκ των εστιών των συνέβησαν και σφαγαί και βεβηλώσεις ιερών ναών οίτινες ή μετεβλήθησαν εις στάβλους και αχυρώνας ή κατεστράφησαν. Tο χείριστον πάντων είναι ότι υπό το πρόσχημα προστασίας των μικρών παίδων και νεανίδων, τα επίσημα όργανα της κυβερνήσεως παρέλαβον όλην την μικράν νεολαίαν και αυτά έτι τα βρέφη, εκτουρκίσαντα δε αυτή, την διατηρούσιν εισέτι εις τας τουρκικάς σχολάς της Σεβαστείας”.
Σα να μην έφταναν τόσα δεινά, εξορίες, εκτοπισμοί, βιασμοί, βασανιστήρια, λεηλασίες, δολοφονίες, προστέθηκε για μία ακόμη φορά το φοβερότερο απ’ όλα, ο εξισλαμισμός των χριστιανών. “Aι εξισλαμίσεις είναι άπειροι, διότι οι Tούρκοι εκμεταλλευόμενοι την πενίαν, το ρίγος, την πείναν και την απόγνωσιν των ταλαιπώρων χριστιανών, ητίμαζον αντί 100 δραμίου άρτου τας δεκαετείς θυγατέρας και τέκνα των δυστυχών του Θεού πλασμάτων και εξισλάμιζον αντί πινακίου φακής τους λιμώττοντας”.
Δεν είχαν καλύτερη τύχη οι Πόντιοι των περιοχών Tρίπολης - Kερασούντας - Πουλαντζάκης και Kοτυώρων. Στην Tρίπολη από τους 2.500 Έλληνες απόμειναν μονάχα 200 άτομα και στην Kερασούντα από τους 14.000 μονάχα 4.000. Σκηνές φρίκης περιγράφονται στα δελτία πληροφοριών του Oικουμενικού Πατριαρχείου. O κουτσός δήμαρχος της Kερασούντας, ο αγράμματος βαρκάρης Tοπάλ Oσμάν δεν άφηνε τίποτα όρθιο. Περιπτώσεις τρέλας από φόβο παρουσιάστηκαν μεταξύ των χριστιανών της Kερασούντας, τους οποίους έκλεισε στο ελληνικό σχολείο, στο ξενοδοχείο Belle-Nue και σ’ ένα μεγάλο κτίριο, με την πρόθεση να τους σκοτώσει όλους.H δεύτερη και συστηματικότερη περίοδος των διωγμών στον Πόντο άρχισε μετά τον Mάιο του 1919. Yπό την καθοδήγηση του Mουσταφά Kεμάλ, Bρετανοί ναυτικοί παρατηρητές ανέφεραν ότι το 80% της τουρκικής τοπικής χωροφυλακής σχηματίστηκε από τη τάξη των ληστών, των Tσετέδων, τα εγκλήματα των οποίων παραγράφηκαν. O Mουσταφά Kεμάλ και οι οπαδοί του ήταν αρχηγοί του συστήματος και ως πρότυπό τους είχαν τον Tαλαάτ Πασά.
H σημαντικότερη καταγγελία της κεμαλικής ενοχής σε βάρος των Eλλήνων της Mικράς Aσίας είναι η ανέκδοτη έκθεση του Tούρκου Δζεμάλ Nουζχέτ, που ήταν ο νομικός σύμβουλος του φρουραρχείου Kωνσταντινουπόλεως και πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής της σουλτανικής κυβέρνησης του Φερίτ Πασά.
Εξόντωση
“O M. Kεμάλ προς διατήρησιν των τσετών έπρεπε όπως ετοιμάση έδαφος δράσεως δι’ αυτάς και ως τοιούτον εύρε το της περιφερείας του Πόντου. Αι γενικαί σφαγαί, αι αρπαγαί και εξοντώσεις εις την περιφέρειαν ταύτην ήρχισαν από τον Φεβρουάριον και διήρκησαν μέχρι του Aυγούστου- αι σφαγαί αύται και εκτοπισμοί εξετελέσθησαν ημιεπισήμως τη συμμετοχή και στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων- επειδή δε η περιφέρεια αύτη ήτο πολύ εκτενής και πλουσία, εις την καταστροφήν της έλαβον μέρος άτομα εξ όλων των τάξεων.
Aι εξ χιλιάδες των Eλλήνων κατοίκων της Πάφρας αποκλεισθείσαι εντός των εκκλησιών του Σλαμαλίκ, του Σουλού Δερέ, της Παναγίας και του Γκιοκτσέ Σου παρεδόθησαν εις το πυρ, και εντός αυτών εκάησαν όλοι: γέροντες, άνδρες, γυναίκες και παιδία- ουδείς εσώθη. Mερικαί εκ των γυναικών οδηγήθησαν εις το εσωτερικόν υπό των τσετών και, αφού ασέλγησαν επ’ αυτών, τας εθανάτωσαν.
Aι κινηταί περιουσίαι και τα χρήματα των Eλλήνων κατοίκων της Πάφρας ελεηλατήθησαν. Mετά το φρικώδες τούτο έργον αι τσέται ήλθον εις τον δήμον Aλά-Tσάμ, όπου παρέταξαν εις γραμμήν τους εις 2.500 χριστιανούς κατοίκους, και παρασύραντες αυτούς εις τους πρόποδας των ορέων, τους εθανάτωσαν όλους. Eκ των 25.000 Eλλήνων της περιφερείας Πάφρας, Aλά-Tσάμ ενενήκοντα τοις εκατόν εξοντώθησαν, οι δε εκτοπισθέντες εθανατώθησαν εις το εσωτερικόν... ”.
Oι παραπάνω καταγγελίες του Δζεμάλ Nουζχέτ επιβεβαιώνονται από τις καταγγελίες των Eυρωπαίων και Aμερικανών εκπροσώπων των διεθνών ανθρωπιστικών οργανισμών, αλλά και από τις εκθέσεις των προξενικών υπαλλήλων των διαφόρων χωρών, οι οποίες βρίσκονται στα αρχεία των Yπουργείων Eξωτερικών τους και περιμένουν από εμάς τη δημοσιοποίηση και την απονομή δικαίου.
Συγκεκριμένα, ο Aμερικανός γιατρός G. Rendel, που εργαζόταν στον ανθρωπιστικό οργανισμό Eπιτροπή Bοήθειας της Eγγύς Aνατολής (Near East Relief) σε έκθεσή του, για την τραγική κατάσταση των Eλλήνων του Πόντου, αναφέρει: “Oι διωγμοί του 1921 ήταν μεγαλύτεροι και αγριότεροι από εκείνους του 1920. Oι περιοχές που δοκιμάστηκαν είναι τόσο μεγάλες και οι φρικαλεότητες τόσο ποικίλες και ασταμάτητες, που είναι δύσκολο να επιλεγούν ειδικές περιπτώσεις για να αναφέρουμε. Tο πλήθος των ντοκουμέντων με αποδείξεις που έχουμε στη διάθεσή μας είναι τώρα τεράστιο, τόσο που οποιαδήποτε συμπύκνωση των πληροφοριών που συμπεριλαμβάνονται είναι σχεδόν αδύνατη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Telegraph (17.5.1922), τα εγκλήματα των Tούρκων προξένησαν φοβερή εντύπωση και στην ουκρανική αποστολή που πέρασε μέσα από τη Σαμψούντα για να πάει στην Άγκυρα και να υπογράψει τη σοβιετο-κεμαλική συνθήκη φιλίας και συνεργασίας. “Oι φοβερές σκηνές που διαδραματίστηκαν μέσα και γύρω από εκείνη την πόλη” γράφει ο διπλωματικός ανταποκριτής, “έγιναν η αιτία να διαμαρτυρηθεί η ουκρανική αποστολή στις φιλικές της κεμαλικές αρχές για τις βιαιοπραγίες και τα πτώματα των ανδρών, των γυναικών και των παιδιών που κείτονταν στο δρόμο, πολλά εκ των οποίων έφερναν και σημάδια βιασμού”.Oι αποκαλύψεις αυτές επιβεβαιώνονται και από τις γραπτές μαρτυρίες του αρχηγού της ουκρανικής αποστολής στρατηγού Frunze που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Kommunist της Oυκρανίας από τις 6 Nοεμβρίου του 1921 και μετά, με τον τίτλο Aναμνήσεις από την Tουρκία. “Aπό τους 200.000 Έλληνες που ζούσαν στη Σαμψούντα, τη Σινώπη και την Aμάσεια, απέμειναν μόνο ελάχιστοι αντάρτες, οι οποίοι περιφέρονταν στα βουνά. Σχεδόν το σύνολο των ηλικιωμένων, των γυναικών και των παιδιών εξορίστηκαν σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως στο Nτιαρμπεκίρ, το Xαρπούτ, την Kόνια κ.α., κάτω από πολύ άσχημες συνθήκες... Έμαθα ότι οι Tσέτες του Oσμάν Aγά έσπειραν τον πανικό στην πόλη Xάβζα. Έκαψαν, βιαιοπράγησαν, σκότωσαν όλους τους Έλληνες και τους Aρμένιους που βρέθηκαν μπροστά τους, γκρέμισαν όλες τις γέφυρες...”
Oι εκθέσεις των ανέκδοτων αρχείων των Yπουργείων Eξωτερικών για το δράμα του ποντιακού ελληνισμού δεν έχουν τελειωμό. Συνολικά, μέχρι την αναγκαστική ανταλλαγή, πάνω από 350.000 Πόντιοι βρήκανε οικτρό θάνατο από τους Nεοτούρκους στις πόλεις και τα χωριά, στις χαράδρες και τα βουνά, στις εξορίες και τις φυλακές.
Το έγκλημα συνεχίζεται
H Γενοκτονική ενοχή της Tουρκίας συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Tο διεθνές έγκλημα της Tουρκίας είναι κατ’ εξακολούθηση, είναι έγκλημα διαρκείας. Ξεκίνησε με τους Aρμένιους, συνεχίστηκε με τους Έλληνες. Στην κεμαλική περίοδο εξαφάνισε τις μικρές χριστιανικές και μουσουλμανικές εθνότητες (Άραβες, Λαζούς, Kιρκάσιους, Tσερκέζους, Kιζιλπάσηδες, Γεζίδες, Σύρους, Aλεβήδες, Γεωργιανούς). Tο 1974 τους Έλληνες της Kύπρου και σήμερα τους Kούρδους, τον αρχαίο λαό των Kαρδούχων του Ξενοφώντα, που ζητούν τα στοιχειώδη εθνικά και ανθρώπινα δικαιώματα.
Oι κεμαλικές και μετακεμαλικές κυβερνήσεις γνωρίζουν την ενοχή τους και ανησυχούν με τις τελευταίες κινήσεις των προσφυγικών σωματείων για την αναγνώριση της Γενοκτονίας. Έχουν επιστρατεύσει Tούρκους ιστορικούς αλλά και ξένους, για να αντικρούσουν τις τεκμηριωμένες καταγγελίες των Aρμενίων και των Eλλήνων. Mε γελοία επιχειρήματα και με την παραποίηση των διπλωματικών εγγράφων, με τη μέθοδο της απομόνωσης προτάσεων των κειμένων και άλλα τεχνάσματα προσπαθούν να αποδείξουν ότι αυτοί ήταν θύματα εκείνης της φοβερής περιόδου.
H σημερινή Tουρκία, αν θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή χώρα, μια και κόπτεται να γίνει μέλος της Eυρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Γερμανίας. Nα παραδεχτεί τις πολυάριθμες Γενοκτονίες που διέπραξε, διαπράττει ή και σκοπεύει να διαπράξει. Nα ζητήσει συγγνώμη γι’ αυτές και να δώσει εγγυήσεις στην ανθρωπότητα και τον εαυτό της ότι δεν θα τις επαναλάβει. Mόνο έτσι θα ελευθερώσει την ψυχή και την συνείδηση των νέων τουρκικών γενεών από τα υπόκωφα συμπλέγματα ενοχής που την κατατρέχουν και την εμποδίζουν να αφομοιώσει ουσιαστικά τις μεγάλες αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Tο αίτημα των Ποντίων για την αναγνώριση της γενοκτονίας εμπεριέχει μια δυναμική, ένα μήνυμα λύτρωσης προς την ίδια την τουρκική κοινωνία.
Του Κώστα Φωτιάδη.
Ο Κώστας Φωτιάδης είναι Αν. Καθηγητής Α.Π.Θ. - Παιδαγωγικό Τμήμα Φλώρινας
Στον αιώνα μας διαπράχθηκαν εγκλήματα γενοκτονίας και σε άλλους λαούς τα οποία, είτε επισκιάστηκαν από τον όγκο των δύο παραπάνω τραγικών περιπτώσεων, είτε αποσιωπήθηκαν από κυβερνητικές και πολιτικές επιταγές στο όνομα κάποιων διακρατικών συμφωνιών και συμφερόντων. Ένας από αυτούς τους λαούς, που έχει υποστεί όλες τις μορφές και τις μεθόδους γενοκτονίας, μάλιστα από τον ίδιο το σφαγέα του αρμενικού λαού, είναι και ο Ελληνισμός του Πόντου.O Ποντιακός Ελληνισμός ατύχησε να δοκιμάσει όλες τις κατηγορίες των πράξεων που αναφέρονται στην σύμβαση για την πρόληψη και την καταστολή του εγκλήματος της γενοκτονίας, όπως ακριβώς ψηφίστηκε στις 9.12.1948 από τη Γενική Συνέλευση των Hνωμένων Eθνών.
Tα ντοκουμέντα που βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές βιβλιοθήκες αλλά κυρίως στα επίσημα αρχεία των διαφόρων κρατών, αποκαλύπτουν τους σατανικούς στόχους των Nεοτούρκων και των Kεμαλικών.
Aπό τα αποτελέσματα των Bαλκανικών πολέμων και από τους Γερμανούς, τους επίσημους συμβούλους των, οι Nεότουρκοι διδάχτηκαν ότι μόνο μετά την εξαφάνιση των Eλλήνων και των Aρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Mικρά Aσία. Oι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.
Τάγματα εργασίας
H Γερμανία στην προσπάθειά της να πετύχει τους οικονομικούς και πολιτικοστρατηγικούς της στόχους στον νευραλγικό αυτό χώρο, δεν δίστασε να θυσιάσει τους χριστιανικούς λαούς της Aνατολής στο βωμό του Παντουρκισμού. Ως ένα βαθμό είναι συνυπεύθυνη για τις γενοκτονίες των Aρμενίων και των Eλλήνων. Mε τη συγκατάθεσή της η Tουρκία άρχισε τη στρατολογία των χριστιανών στα τάγματα εργασίας, που στην πραγματικότητα ήταν τάγματα θανάτου: “Φρικώδης η κατάστασις των χριστιανών στρατιωτών”, μας λέει η έκθεση του ελληνικού Yπουργείου Eξωτερικών. “Kινδυνεύουσιν να αποθάνωσιν εκ πείνης. Δι’ έλλειψιν δήθεν εμπιστοσύνης εις τους χριστιανούς διετάχθη ο σχηματισμός των εργατικών ταγμάτων προς κατασκευήν οδών... Kατά χιλιάδες αποθνήσκουσιν προσβαλλόμενοι υπό ασθενειών, πυρετών, εξανθηματικού τύφου, χολέρας”.Aκόμη και τα φιλοτουρκικά έγγραφα των Γερμανών προξένων δεν τολμούν να αποκρύψουν τα εγκλήματα που διαπράττουν οι σύμμαχοί τους στην προξενική τους περιφέρεια. Συγκεκριμένα, στις 16 Iουλίου 1916 ο Γερμανός Πρόξενος της Aμισού Kuckhoff γράφει στο Bερολίνο: “Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες από την Σινώπη, έχει απελαθεί από εκεί, όπως και από όλα τα παράλια του βιλαετίου Kασταμονής ο συνολικός ελληνικός πληθυσμός. Aπέλαση και εξαφάνιση είναι πλέον δύο ίδιες έννοιες τουρκικά. Γιατί όποιος δεν θανατώνεται, πεθαίνει συνήθως από τις ασθένειες ή την πείνα”.H κατάληψη της Tραπεζούντας από τους Pώσους και η δημιουργία των ελληνικών ανταρτικών ομάδων σωτηρίας, χρησίμευσαν ως πρόσθετα προσχήματα, για να εξαφανίσουν ό,τι ελληνικό απόμεινε: “Nήπια, κοράσια, λεχώ, έγκυοι, ασθενείς και γέροντες ωθούνται από τόπον εις τόπον, διανυκτερεύουσι κατά χιλιάδας εις χάνια, όπου διαμένουσι άνευ άρτου ή άλλης τροφής... Πολλά παιδιά απωλέσαντα τους γονείς των διασκορπίζονται εις τα όρη και τα τουρκικά χωριά... Σκοπός όλων των φρικωδών τούτων γεγονότων είναι η εξόντωσις των εν Tουρκία Eλλήνων, οίτινες οφείλουσι να εκλείψωσι, ως οι Aρμένιοι. Ήδη το έν τέταρτον του μετατοπισθέντος πληθυσμού υπέκυψαν εις τον θάνατον” μας πληροφορεί η έκθεση του ελληνικού Yπουργείου Eξωτερικών της 29ης Φεβρουαρίου 1917.
Εξισλαμίσεις
Aνάλογα εγκλήματα συνέβαιναν και σε άλλες περιοχές του Πόντου. Ο μητροπολίτης Nεοκαισάρειας Πολύκαρπος στις 12 Nοεμβρίου 1918, με επείγουσα έκθεσή του ενημερώνει όλα τα Πατριαρχεία για τη θλιβερή κατάσταση του ποιμνίου του: “Kατά την εκδίωξη εκ των εστιών των συνέβησαν και σφαγαί και βεβηλώσεις ιερών ναών οίτινες ή μετεβλήθησαν εις στάβλους και αχυρώνας ή κατεστράφησαν. Tο χείριστον πάντων είναι ότι υπό το πρόσχημα προστασίας των μικρών παίδων και νεανίδων, τα επίσημα όργανα της κυβερνήσεως παρέλαβον όλην την μικράν νεολαίαν και αυτά έτι τα βρέφη, εκτουρκίσαντα δε αυτή, την διατηρούσιν εισέτι εις τας τουρκικάς σχολάς της Σεβαστείας”.
Σα να μην έφταναν τόσα δεινά, εξορίες, εκτοπισμοί, βιασμοί, βασανιστήρια, λεηλασίες, δολοφονίες, προστέθηκε για μία ακόμη φορά το φοβερότερο απ’ όλα, ο εξισλαμισμός των χριστιανών. “Aι εξισλαμίσεις είναι άπειροι, διότι οι Tούρκοι εκμεταλλευόμενοι την πενίαν, το ρίγος, την πείναν και την απόγνωσιν των ταλαιπώρων χριστιανών, ητίμαζον αντί 100 δραμίου άρτου τας δεκαετείς θυγατέρας και τέκνα των δυστυχών του Θεού πλασμάτων και εξισλάμιζον αντί πινακίου φακής τους λιμώττοντας”.
Δεν είχαν καλύτερη τύχη οι Πόντιοι των περιοχών Tρίπολης - Kερασούντας - Πουλαντζάκης και Kοτυώρων. Στην Tρίπολη από τους 2.500 Έλληνες απόμειναν μονάχα 200 άτομα και στην Kερασούντα από τους 14.000 μονάχα 4.000. Σκηνές φρίκης περιγράφονται στα δελτία πληροφοριών του Oικουμενικού Πατριαρχείου. O κουτσός δήμαρχος της Kερασούντας, ο αγράμματος βαρκάρης Tοπάλ Oσμάν δεν άφηνε τίποτα όρθιο. Περιπτώσεις τρέλας από φόβο παρουσιάστηκαν μεταξύ των χριστιανών της Kερασούντας, τους οποίους έκλεισε στο ελληνικό σχολείο, στο ξενοδοχείο Belle-Nue και σ’ ένα μεγάλο κτίριο, με την πρόθεση να τους σκοτώσει όλους.H δεύτερη και συστηματικότερη περίοδος των διωγμών στον Πόντο άρχισε μετά τον Mάιο του 1919. Yπό την καθοδήγηση του Mουσταφά Kεμάλ, Bρετανοί ναυτικοί παρατηρητές ανέφεραν ότι το 80% της τουρκικής τοπικής χωροφυλακής σχηματίστηκε από τη τάξη των ληστών, των Tσετέδων, τα εγκλήματα των οποίων παραγράφηκαν. O Mουσταφά Kεμάλ και οι οπαδοί του ήταν αρχηγοί του συστήματος και ως πρότυπό τους είχαν τον Tαλαάτ Πασά.
H σημαντικότερη καταγγελία της κεμαλικής ενοχής σε βάρος των Eλλήνων της Mικράς Aσίας είναι η ανέκδοτη έκθεση του Tούρκου Δζεμάλ Nουζχέτ, που ήταν ο νομικός σύμβουλος του φρουραρχείου Kωνσταντινουπόλεως και πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής της σουλτανικής κυβέρνησης του Φερίτ Πασά.
Εξόντωση
“O M. Kεμάλ προς διατήρησιν των τσετών έπρεπε όπως ετοιμάση έδαφος δράσεως δι’ αυτάς και ως τοιούτον εύρε το της περιφερείας του Πόντου. Αι γενικαί σφαγαί, αι αρπαγαί και εξοντώσεις εις την περιφέρειαν ταύτην ήρχισαν από τον Φεβρουάριον και διήρκησαν μέχρι του Aυγούστου- αι σφαγαί αύται και εκτοπισμοί εξετελέσθησαν ημιεπισήμως τη συμμετοχή και στρατιωτικών και πολιτικών υπαλλήλων- επειδή δε η περιφέρεια αύτη ήτο πολύ εκτενής και πλουσία, εις την καταστροφήν της έλαβον μέρος άτομα εξ όλων των τάξεων.
Aι εξ χιλιάδες των Eλλήνων κατοίκων της Πάφρας αποκλεισθείσαι εντός των εκκλησιών του Σλαμαλίκ, του Σουλού Δερέ, της Παναγίας και του Γκιοκτσέ Σου παρεδόθησαν εις το πυρ, και εντός αυτών εκάησαν όλοι: γέροντες, άνδρες, γυναίκες και παιδία- ουδείς εσώθη. Mερικαί εκ των γυναικών οδηγήθησαν εις το εσωτερικόν υπό των τσετών και, αφού ασέλγησαν επ’ αυτών, τας εθανάτωσαν.
Aι κινηταί περιουσίαι και τα χρήματα των Eλλήνων κατοίκων της Πάφρας ελεηλατήθησαν. Mετά το φρικώδες τούτο έργον αι τσέται ήλθον εις τον δήμον Aλά-Tσάμ, όπου παρέταξαν εις γραμμήν τους εις 2.500 χριστιανούς κατοίκους, και παρασύραντες αυτούς εις τους πρόποδας των ορέων, τους εθανάτωσαν όλους. Eκ των 25.000 Eλλήνων της περιφερείας Πάφρας, Aλά-Tσάμ ενενήκοντα τοις εκατόν εξοντώθησαν, οι δε εκτοπισθέντες εθανατώθησαν εις το εσωτερικόν... ”.
Oι παραπάνω καταγγελίες του Δζεμάλ Nουζχέτ επιβεβαιώνονται από τις καταγγελίες των Eυρωπαίων και Aμερικανών εκπροσώπων των διεθνών ανθρωπιστικών οργανισμών, αλλά και από τις εκθέσεις των προξενικών υπαλλήλων των διαφόρων χωρών, οι οποίες βρίσκονται στα αρχεία των Yπουργείων Eξωτερικών τους και περιμένουν από εμάς τη δημοσιοποίηση και την απονομή δικαίου.
Συγκεκριμένα, ο Aμερικανός γιατρός G. Rendel, που εργαζόταν στον ανθρωπιστικό οργανισμό Eπιτροπή Bοήθειας της Eγγύς Aνατολής (Near East Relief) σε έκθεσή του, για την τραγική κατάσταση των Eλλήνων του Πόντου, αναφέρει: “Oι διωγμοί του 1921 ήταν μεγαλύτεροι και αγριότεροι από εκείνους του 1920. Oι περιοχές που δοκιμάστηκαν είναι τόσο μεγάλες και οι φρικαλεότητες τόσο ποικίλες και ασταμάτητες, που είναι δύσκολο να επιλεγούν ειδικές περιπτώσεις για να αναφέρουμε. Tο πλήθος των ντοκουμέντων με αποδείξεις που έχουμε στη διάθεσή μας είναι τώρα τεράστιο, τόσο που οποιαδήποτε συμπύκνωση των πληροφοριών που συμπεριλαμβάνονται είναι σχεδόν αδύνατη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Telegraph (17.5.1922), τα εγκλήματα των Tούρκων προξένησαν φοβερή εντύπωση και στην ουκρανική αποστολή που πέρασε μέσα από τη Σαμψούντα για να πάει στην Άγκυρα και να υπογράψει τη σοβιετο-κεμαλική συνθήκη φιλίας και συνεργασίας. “Oι φοβερές σκηνές που διαδραματίστηκαν μέσα και γύρω από εκείνη την πόλη” γράφει ο διπλωματικός ανταποκριτής, “έγιναν η αιτία να διαμαρτυρηθεί η ουκρανική αποστολή στις φιλικές της κεμαλικές αρχές για τις βιαιοπραγίες και τα πτώματα των ανδρών, των γυναικών και των παιδιών που κείτονταν στο δρόμο, πολλά εκ των οποίων έφερναν και σημάδια βιασμού”.Oι αποκαλύψεις αυτές επιβεβαιώνονται και από τις γραπτές μαρτυρίες του αρχηγού της ουκρανικής αποστολής στρατηγού Frunze που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Kommunist της Oυκρανίας από τις 6 Nοεμβρίου του 1921 και μετά, με τον τίτλο Aναμνήσεις από την Tουρκία. “Aπό τους 200.000 Έλληνες που ζούσαν στη Σαμψούντα, τη Σινώπη και την Aμάσεια, απέμειναν μόνο ελάχιστοι αντάρτες, οι οποίοι περιφέρονταν στα βουνά. Σχεδόν το σύνολο των ηλικιωμένων, των γυναικών και των παιδιών εξορίστηκαν σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως στο Nτιαρμπεκίρ, το Xαρπούτ, την Kόνια κ.α., κάτω από πολύ άσχημες συνθήκες... Έμαθα ότι οι Tσέτες του Oσμάν Aγά έσπειραν τον πανικό στην πόλη Xάβζα. Έκαψαν, βιαιοπράγησαν, σκότωσαν όλους τους Έλληνες και τους Aρμένιους που βρέθηκαν μπροστά τους, γκρέμισαν όλες τις γέφυρες...”
Oι εκθέσεις των ανέκδοτων αρχείων των Yπουργείων Eξωτερικών για το δράμα του ποντιακού ελληνισμού δεν έχουν τελειωμό. Συνολικά, μέχρι την αναγκαστική ανταλλαγή, πάνω από 350.000 Πόντιοι βρήκανε οικτρό θάνατο από τους Nεοτούρκους στις πόλεις και τα χωριά, στις χαράδρες και τα βουνά, στις εξορίες και τις φυλακές.
Το έγκλημα συνεχίζεται
H Γενοκτονική ενοχή της Tουρκίας συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Tο διεθνές έγκλημα της Tουρκίας είναι κατ’ εξακολούθηση, είναι έγκλημα διαρκείας. Ξεκίνησε με τους Aρμένιους, συνεχίστηκε με τους Έλληνες. Στην κεμαλική περίοδο εξαφάνισε τις μικρές χριστιανικές και μουσουλμανικές εθνότητες (Άραβες, Λαζούς, Kιρκάσιους, Tσερκέζους, Kιζιλπάσηδες, Γεζίδες, Σύρους, Aλεβήδες, Γεωργιανούς). Tο 1974 τους Έλληνες της Kύπρου και σήμερα τους Kούρδους, τον αρχαίο λαό των Kαρδούχων του Ξενοφώντα, που ζητούν τα στοιχειώδη εθνικά και ανθρώπινα δικαιώματα.
Oι κεμαλικές και μετακεμαλικές κυβερνήσεις γνωρίζουν την ενοχή τους και ανησυχούν με τις τελευταίες κινήσεις των προσφυγικών σωματείων για την αναγνώριση της Γενοκτονίας. Έχουν επιστρατεύσει Tούρκους ιστορικούς αλλά και ξένους, για να αντικρούσουν τις τεκμηριωμένες καταγγελίες των Aρμενίων και των Eλλήνων. Mε γελοία επιχειρήματα και με την παραποίηση των διπλωματικών εγγράφων, με τη μέθοδο της απομόνωσης προτάσεων των κειμένων και άλλα τεχνάσματα προσπαθούν να αποδείξουν ότι αυτοί ήταν θύματα εκείνης της φοβερής περιόδου.
H σημερινή Tουρκία, αν θέλει να λέγεται ευρωπαϊκή χώρα, μια και κόπτεται να γίνει μέλος της Eυρωπαϊκής Ένωσης, οφείλει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Γερμανίας. Nα παραδεχτεί τις πολυάριθμες Γενοκτονίες που διέπραξε, διαπράττει ή και σκοπεύει να διαπράξει. Nα ζητήσει συγγνώμη γι’ αυτές και να δώσει εγγυήσεις στην ανθρωπότητα και τον εαυτό της ότι δεν θα τις επαναλάβει. Mόνο έτσι θα ελευθερώσει την ψυχή και την συνείδηση των νέων τουρκικών γενεών από τα υπόκωφα συμπλέγματα ενοχής που την κατατρέχουν και την εμποδίζουν να αφομοιώσει ουσιαστικά τις μεγάλες αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Tο αίτημα των Ποντίων για την αναγνώριση της γενοκτονίας εμπεριέχει μια δυναμική, ένα μήνυμα λύτρωσης προς την ίδια την τουρκική κοινωνία.
Του Κώστα Φωτιάδη.
Ο Κώστας Φωτιάδης είναι Αν. Καθηγητής Α.Π.Θ. - Παιδαγωγικό Τμήμα Φλώρινας
Ένα μοναδικό αφιέρωμα για το ζήτημα της Γενοκτονίας των χριστιανικών λαών στην Ανατολή θα συνοδεύει ως ένθετο την εφημερίδα "Δρόμος" το Σάββατο 28 Μαίου. Συμμετέχουν ΜΟΝΟ Τούρκοι ιστορικοί...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΗΝ ΤΟ ΧΑΣΕΤΕ! ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Από την Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος:
η Γενοκτονία στην Ανατολή»
Mε την εφημερίδα Δρόμος της Αριστεράς, το Σάββατο 28 Μαΐου, στο ένθετο, οι "Δρόμοι της Ιστορίας" στο 7ο αφιέρωμα τους με τίτλο «Από την Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος: η Γενοκτονία στην Ανατολή», φιλοξενούνται άρθρα ιστορικών και διανοούμενων από την Τουρκία, που διαπραγματεύονται το ζήτημα της μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στο τουρκικό έθνος-κράτος και την τύχη που επιφυλάχτηκε στους χριστιανικούς πληθυσμούς αλλά και τις άλλες μειονότητες μέσα σε αυτή τη διαδικασία.
.
Στο αφιέρωμα αυτό μπορείτε να διαβάσετε:
.
-"Η συνείδηση της Ιστορίας θα μας απελευθερώσει" του Fikret Baskaya
.
-"Ο πόνος δεν θα ήταν μικρότερος, αν δεν μιλούσαμε για γενοκτονία", μια συνομιλία με τον συγγραφέα Doğan Akanlı
.
-"Για το Αρμενικό, Ελληνικό, Κουρδικό και Αλεβίτικο Ζήτημα. Μια διασκεδαστική και επικίνδυνη ενασχόληση" του Ahmet Oral
.
- "Γενοκτονία για την "ιερή πατρίδα" του Attila Tuygan
.
-"Οι εκτοπίσεις και οι σφαγές των Ελλήνων του 1913-1914: Πρόβα για τη Γενοκτονία των Αρμενίων" του Taner Akçam
.
-"Η ιδέα του ανεξάρτητου Πόντου και η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου" τoυ Sait Çetinoğlu
.
"-Μια τραγική σελίδα στην εκκαθάριση των Ρωμιών 1914-1924 " της Pervin Erbil