Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011

Αρόλιθος - "Από το σήμερα στο χθες..."

Το Μουσείο Αγροτικής Ιστορίας και Λαϊκής Τέχνης, στο Πρότυπο Παραδοσιακό Κρητικό Χωριό ΑΡΟΛΙΘΟΣ, στην προσπάθειά του να διατηρήσει αναλλοίωτη στη μνήμη όλων των Κρητών και κυρίως των μικρών παιδιών, την παράδοση της Κρήτης, οργανώνει για το σχολικό έτος τα ακόλουθα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Πρόγραμμα 1 - "Οι Μουσαφίρηδες στο σπίτι της γιαγιάς"

‘’Το σπίτι της γιαγιάς έχει πάντα μια ιδιαίτερη αξία για τα μικρά παιδιά. Είναι γεμάτο αγάπη, ζεστασιά, μυρωδιές, εικόνες και αντικείμενα. Τα πράγματα τοποθετημένα με τάξη και νοικοκυροσύνη, το καθένα στη δική του θέση, περιμένει το άγγιγμα της γιαγιάς για να γίνει χρήσιμο και πολύτιμο. Τα παιδιά γίνονται οι μουσαφίρηδες σε ένα παλιό σπίτι. Η γιαγιά είχε φροντίσει να φυλάξει με ιδιαίτερη φροντίδα, αντικείμενα που σχετίζονταν με τη ζωής της για να μπορέσουν τα παιδιά να φανταστούν μια μέρα της ζωής της στα χρόνια τα παλιά....

Πρόγραμμα 2 - "Ο Προπάππους μου ο Μάστορας"

‘’Ο γεωργός ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων το κυριότερο επάγγελμα των ανθρώπων της υπαίθρου. Όμως οι άνθρωποι ως ανήσυχα πνεύματα και με την αύξηση των αναγκών τους ανακάλυψαν επιπλέον, πάρεργα επαγγέλματα. Ο καλαθάς, ο σιδεράς, ο φανοποιός και άλλοι πολλοί μαστόροι παρήγαγαν χειροποίητα αντικείμενα που συνήθιζαν να ανταλλάσσουν μεταξύ τους στις καθημερινές τους συναλλαγές’’


Πρόγραμμα 3 - "Ο Σαλβαράς και η Σαρτζάτη"

‘’Το ρούχο είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη ζωή του ανθρώπου. Καθορίζει το χαρακτήρα του, τη διάθεσή του, τη κοινωνική του θέση και τη ψυχολογική του διάθεση. Η κρητική φορεσιά, γυναικεία και αντρική, εκφράζει τη λεβεντιά του κρητικού, ανυψώνει το ανάστημά του και βροντοφωνάζει τη περηφάνια του. Περίσσια πλουμισμένη με ποικιλία χρωμάτων και σχεδίων αποτελεί πρότυπο παράδειγμα παραδοσιακής φορεσιάς’’.

Πρόγραμμα 4 - "Από το σήμερα στο χθες"

‘’Η ζωή του παππού και της γιαγιάς. Πόσα παραμύθια έχουμε ακούσει για τις καθημερινές ασχολίες τους, για τα αγνά προϊόντα που καλλιεργούσαν, για τα χειροποίητα εργαλεία τους και γα τον απλό αλλά μεστό τρόπο της ζωής τους. Οι καθημερινές τους έγνοιες, οι σχέσεις μεταξύ τους και με τους συγχωριανούς τους, τα ήθη και τα έθιμά τους. Και φυσικά ο χορός, το τραγούδι, η ψυχαγωγία. Ένα μικρό μαγικό ταξίδι στο χρόνο….’’


Πρόγραμμα 5 - "Απού΄ χει καθείς στο λογισμό ντου, τα θωρεί και στ΄ όνειρό ντου"

‘’Μικιός ο κύκλος στο χωριό, γνωρίζουνταν οι νέοι από τα γεννοφάσκια ντους και ήρχιζε να πνέει αύρα τσ’ αγάπης δροσερή μέσα στα σωθικά τους και εφούσκωνε τα στήθια ντους από τα σχολικά ντους.’’
‘’Ε, τον παντέρμο το σεβντά δουλειές απου τσι κάνει, σ’είντα μπελά το λοϊσμό, μα και τσ’ αιστήσεις βάνει!’’

Πρόγραμμα 6 - "Ένα Μουσείο σαν μια παλιά φωτογραφία"

΄΄Μουσείο!!. Ο ναός των Μουσών. Τα Μουσεία φυλάσσουν με ιδιαίτερη φροντίδα τη καλλιτεχνική έκφραση των ανθρώπων, τα αντικείμενα της καθημερινότητάς τους και γενικότερα το πολιτισμικό τους έργο.
Κάθε αντικείμενο έχει μια διαφορετική ιστορία να μας διηγηθεί. Ο φωτογράφος, με τη μηχανή του, απαθανατίζει ανθρώπους, αντικείμενα, τοπία αλλά και στιγμές του χρόνου. Όμως τι κρύβεται πίσω από τη κάθε φωτογραφία?. Τι υπήρχε πριν, τι μετά, τι δεξιά, τι αριστερά? Ποια η ιστορία που κάθε αντικείμενο έχει να μας διηγηθεί? Οι μικροί μας φωτογράφοι καλούνται να το ανακαλύψουν.

Πρόγραμμα 7 - "Ψωμί κ ελιά"

Το πρόγραμμα αναλύει τη παραγωγή του σιταρένιου ψωμιού και του ελαιολάδου. Εφαρμόζεται σε διαφορετικούς χώρους ανάλογα με την διαδικασία που ακολουθείται και έτσι χωρίζεται σε τρία μέρη


Περισσότερες πληροφορίες για όλα αυτά τα καταπληκτικά προγράμματα ,θα βρείτε εδώ

1 σχόλιο:

  1. εγω ειμαι η Αννα σημερα 19\5\2011 πηγα με το 17ο δημοτικο σχολειο στο και ηταν καταπλικτικα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή