Αυτό που ξεχωρίζει την παραδοσιακή εορταστική ενδυμασία της Κύπριας αγρότισσας (αν και απουσιάζει από την πιο πάνω φωτογραφία) είναι η ποδιά. Η ποδιά απουσιάζει εντελώς από την καθημερινή αμφίεση της Κύπριας χωρικής, και λείπει επίσης από την ενδυμασία εργασίας. Η ποδιά στην Κύπρο είναι ένα ένδυμα που έχει τελείως εορταστικό χαρακτήρα γι αυτό και φοριέται μόνο στις γιορτές και τις Κυριακές στην εκκλησία, και συνοδεύει την επίσημη ενδυμασία. Καθώς είναι ένα εορταστικό ένδυμα, η ποδιά είναι πάντα μεταξωτή και κεντημένη με επίχρυση ασημένια κλωστή.Κατά τα άλλα, εκτός από την ποιότητα των υφασμάτων, η καθημερινή ενδυμασία, αυτή της δουλειάς, λίγο διαφέρει από την επίσημη ενδυμασία της Κύπριας αγρότισσας. Πολλές φορές αγόραζε η ίδια το εορταστικό ύφασμα από τα πανηγύρια, ή από την μεγάλη αγορά που γινόταν κάθε Παρασκευή (το γνωστό γυναικοπάζαρο) στη Λευκωσία.
Για τα επίσημα και γαμήλια πουκάμισα χρησιμοποιούσαν, παράλληλα με το βαμβάκι, ντόπια ολομέταξα ή ημιμέταξα (μεταξοβάμβακα) υφάσματα που υφαίνονταν από τις ίδιες τις γυναίκες. Επίσης κατασκεύαζαν γυαλιστερά μεταξωτά υφάσματα για φορέματα και πουκάμισα, πολύ πριν γνωρίσει η Ευρώπη τα μεταξωτά κρέπια με τις πολλές πτυχές.
Για προστασία από τον ήλιο και για να είναι η εμφάνισή της πιο επίσημη στην εκκλησία, στις γιορτές και τους γάμους, η Κύπρια χωρική, έβαζε πάνω από τον κεφαλόδεσμο συχνά ένα άσπρο βέλο. Ήταν κατασκευασμένο, ανάλογα με τις περιστάσεις, από χοντρό ή λεπτό ύφασμα, συχνά από μετάξι και ο γύρος του ήταν κεντημένος από χρυσή και ασημένια κλωστή με πολύχρωμες φράντζες. Τόσο οι αστές όσο και οι χωρικές, και ιδιαίτερα οι ανύπαντρες Ελληνοκύπριες, τύλιγαν την άκρη αυτού το μαντιλιού, ακόμη και τις πιο ζεστές μέρες του καλοκαιριού, γύρω από το λαιμό, το πηγούνι και το στόμα τους.
Πολλές φορές χρησιμοποιούσαν ένα δεύτερο μαντήλι που τοποθετούσαν κάτω από το πρώτο και το τύλιγαν τόσο χαμηλά στο μέτωπο, ώστε να φαίνονται μόνο τα μάτια και η μύτη. Η συγκάλυψη αυτή του προσώπου έμοιαζε πολύ με την Ισλαμική.
Ως σύνολο, η ενδυμασία που φορά η Κύπρια χωρική στις επίσημες εκδηλώσεις της κοινωνικής της ζωής, μιμείται την ενδυμασία της κυρίας των πόλεων ακολουθώντας την διακριτικά σε πλούτο και πολυτέλεια.
Πολλές φορές χρησιμοποιούσαν ένα δεύτερο μαντήλι που τοποθετούσαν κάτω από το πρώτο και το τύλιγαν τόσο χαμηλά στο μέτωπο, ώστε να φαίνονται μόνο τα μάτια και η μύτη. Η συγκάλυψη αυτή του προσώπου έμοιαζε πολύ με την Ισλαμική.
Ως σύνολο, η ενδυμασία που φορά η Κύπρια χωρική στις επίσημες εκδηλώσεις της κοινωνικής της ζωής, μιμείται την ενδυμασία της κυρίας των πόλεων ακολουθώντας την διακριτικά σε πλούτο και πολυτέλεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου