Σελίδες

Δευτέρα 25 Ιουλίου 2011

Μουζενίτ΄ κον Αργυρούπολης



Λαογραφικά στοιχεία
Χορός που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα από τον Κώστα Κωνσταντινίδη που είχε καταγωγή από την Μούζενα του Πόντου και είναι ένα πάντρεμα δύο χορών: του Μονού Σαρίκουζ΄ Ανατολικής Αργυρούπολης και μιας παραλλαγής του Σαρίκουζ΄ της Παλα(γ)ίας. Βαφτίστηκε έτσι επειδή ο δημιουργός του ήταν Μουζενέτες (κάτοικος της Μούζενα). Του δόθηκε επίσης η ονομασία Κιμισχαναλίδικον (Gümüşhane είναι η ονομασία της Αργυρούπολης στην Τούρκικη γλώσσα) επειδή η Μούζενα απέχει μόλις 10 χλμ από την Αργυρούπολη (στοιχεία παρμένα από την 2η Πανελλήνια Ημερίδα - Σεμινάριο Χορού της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, πρώτο μέρος ερωτήσεων που έγινε στις 5/11/2010 στην Κιβωτό της Κοζάνης).

Γύρω από την Μούζενα υπήρχαν 10 χωριά στο κέντρο των οποίων ήταν χτισμένο το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου του Ζαντού προστάτη της περιοχής. Μετά την άλωση της Τραπεζούντας το 1461 μ.χ στην Μούζενα κατέφυγε η Άννα η Κομνηνή κόρη του τελευταίου αυτοκράτορα της Τραπεζούντας Δαυίδ που στις αρχές του 20ου αιώνα είχε 400 κατοίκους. Η ευρύτερη περιοχή της Μούζενας ήταν φημισμένη για τους παραδοσιακούς σκοπούς και τις μελωδίες που διασώθηκαν μέχρι της μέρες μας (Σάββας Καλεντερίδης, Ανατολικός Πόντος).
Παίζεται κυρίως με λύρα, χωρίς τραγούδι και ο ρυθμός είναι πεντάσημος 5/8 (3-2).

Βήμα
Μεικτός δεξιόστροφος χορός που χορεύεται σε κλειστό κύκλο και έχει 20 βήματα (10 τριαράκια) . Η αρχική λαβή είναι από τις παλάμες με τα χέρια κάθετα προς το έδαφος. Με στραμμένο το σώμα προς τα δεξιά και με ελαφριά κάμψη του σώματος εκτελούνται 4 τριαράκια προς τα δεξιά. Ξεκινάμε με δεξί τριαράκι (δεξί-αριστερό-δεξί) ακολουθεί αριστερό (αριστερό-δεξί-αριστερό) κ.λ.π., (βήματα 1-8). Στην συνέχεια αλλάζει φορά ο χορός με επιτόπιο δεξί τριαράκι και ακολουθούν άλλα δύο με φορά προς τα αριστερά (βήματα 9-14). Ο χορός κλείνει με τρία τριαράκια από το Τικ Διπλόν που εκτελούνται στον τόπο (βήματα 15-20). Το σώμα έχει φορά προς το κέντρο του κύκλου και τα χέρια λυγίζουν στους αγκώνες στα τελευταία τρία τριαράκια ενώ σε όλα τα τριαράκια υπάρχει ένα σουστάρισμα αφού το σώμα πρέπει να εμφανίζει μία κίνηση προς τα επάνω.

Επιμέλεια: κ.Κοκοβίδης,κ.Σιδηρόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου